Monthly Archives: February 2017

Co ocenzurowano w “The Dark Eye”?

The_Dark_Eye-6-3-2016

Jakiś czas temu udana zbiórka na angielskie wydanie 5 edycji “Das Schwarze Auge” pozwoliła wypłynąć temu erpegowi poza niemieckie granice. Grupa z “Ulisses” postanowiła “niestety” skupić się głównie na podbijaniu rynku amerykańskiego, co spowodowało pewne cięcia cenzorskie w podręczniku podstawowym (i pewnie w dodatkach też). Po co była jednak ta cenzura?

Jak wiadomo (albo i nie), niemieckie prawo jest bardziej liberalne, jeżeli chodzi o pokazywanie młodzieży nagich kobiecych piersi, natomiast bardziej restrykcyjne, jeżeli chodzi o pokazywanie tejże młodzieży krwi, flaków i przemocy. Trochę odwrotnie niż u Wujka Sama. Efekt? Niemiecka wersja ma napis, ze jest od lat 14+, natomiast amerykańska, że jest od lat 10+. No i co za tym idzie, w ruch poszło dorysowywanie staników i wycinanie prostytutek.

Jeżeli więc kogoś interesuje, co też stracił, pędzę z pomocą. Po pierwsze, wyleciała profesja prostytutki.

PROSTYTUTKA

prosti

Prostitute
Profession Package

AP Value: 203 adventure points
Prerequisites: None
Special Abilities: Languages totaling 6 AP; Skill Specialization Seduction
Combat Techniques: Brawling 8, Daggers 8
Skills:
Physical: Body Control 3, Carousing 5, Dancing 2, Perception 4, Pickpocket 2, Self-Control 4, Stealth 4
Social: Disguise 2, Empathy 6, Fast-Talk 3, Seduction 6, Streetwise 6, Willpower 4
Nature:
Knowledge: Math 4, Myths & Legends 3, Religions 3
Craft: Clothworksing 3, Commerce 4, Treat Poison 4, Treat Wounds 2
Suggested Advantages: Aptitude in Social Skills, Beautiful Voice, Good Looks, Pleasant Smelling, Socially Adaptable
Suggested Disadvantages: Negative Trait (Avarice), Personality Flaw (Vanity)
Unsuitable Advantages: None
Unsuitable Disadvantages: Frenzy, Ugly

Variants:
* Brothel Matron/Patron (230 AP): Commerce 7 instead of 4, Empathy 8 instead of 6, Streetwise 7 instead of 6, Willpower 7 instead of 4.
* Catamite/Whore (226 AP): Brawling 10 instead of 8, Daggers 10 instead of 8, Dancing 0 instead of 2, Pickpocket 4 instead of 2, Self-Control 5 instead of 4, Streetwise 7 instead of 6, Willpower 6 instead of 4, Math 2 instead of 4
* Courtesan (209 AP): Etiquette 4 instead of 0, Seduction 7 instead of 6, Streetwise 4 instead of 6, Ropes 2 instead of 0
* Mistress/Favorite (213 AP): Etiquette 7 instead of 0, Seduction 8 instead of 6, Streetwise 2 instead of 6, Ropes 4 instead of 0

Equipment and Garb
Prostitutes are usually poor, and usually have no more than a dagger and some clothes to call their own. Mistresses and Courtesans often have.

 

Po drugie, ocenzurowano przerażającą liczbę ilustracji! Całe cztery! By amerykańscy chłopcy się nie gorszyli!

dsa5-3

Tworzenie postaci

Visibili

Visibili

Tribal Warrior

Tribal Warrior

Moha

Moha

Rzut okiem na 7 numer “Magii i Miecza”.

13590383_526632637527182_2775556326621968280_n

Miałem okazję zaznajomić się z 7 numerem “Magii i Miecza” i tym samym mogę coś napisać więcej o tym nadchodzącym (od grudnia) numerze.

Pierwsze co się rzuca w oczy (jeżeli ktoś przegapił numer poprzedni), to z dumnego napisu na samej górze “Scenariusze Artykuły Almanachy Larpy” wyleciały artykuły i larpy. I właśnie tak wygląda zawartość najnowszego numeru – dużo scenariuszy i tekstów z poradami.

Scenariusze? jest ich pięć. Jeżeli ktoś się zastanawia, czy akurat znajdzie coś ciekawego dla siebie (bo okładkowe “w numerze m.in.” raczej nie powie przeciętnemu graczowi za dużo), to pokrótce je tu przestawię.

Wyspa Zaginionych Dzieci – scenariusz przeznaczony do systemu “Earthdawn”, gdzie odwiedzi się starą i zaniedbaną wieś z mrocznym dworkiem w tle. Jest to scenariusz z elementami dark fantasy i horroru, który według mnie łatwo przerobić pod inne systemy, jak “Warhammer” czy “Shadow of the Demon Lord”.

Bluszcz na Wysokiej Wieży – scenariusz do “Pieśni Lodu i Ognia” z akcją osadzoną w Reach. Mamy damę w opałach i zagwozdkę, co z tym fantem zrobią gracze.

Złoto Sham Creek – scenariusz przeznaczony do “Dealands: Reloaded”. Tutaj też mamy do czynienia z małym zapyziałym miasteczkiem w horrorystycznym klimacie.

Powrót do domu – scenariusz przeznaczony do “Stars Without Number“, systemu SF stworzonego w duchu OSR. Bez problemu da się przerobić pod większość systemów, gdzie lata się po kosmosie. I o ile się nie mylę, jest to zwycięski scenariusz na konkurs “Magii l Miecza”, chociaż nie ma o tym nigdzie wzmianki.

Dawno, dawno temu – scenariusz do systemu “Zapomniana Rzeczywistość“, gdzie przyjdzie nam wcielić się w dzieci z sierocińca, które przedostają się do dziwnej krainy.

Oprócz tego znajdziemy też oczywiście różne almanachy, ale nie tylko. Z uniwersalnych pomysłów na sesję dostajemy “Fabularne Triki” oraz “Melanż Pomysłów“, i duża szansa, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. “To ja strzelam!” to natomiast długi poradnik o broni palnej, bo i temat obszerny. Sam nie należę do targetu takich wpisów, ale pewnie zainteresuje on część osób. Miłośnicy “Zew Cthulhu” mogą poczytać w “W okowach mrozu” o tym, jak wykorzystać Arktykę i Antarktykę na swoich sesjach. Nie zapomniano też o miłośnikach “Warhammera” i w “Ścieżkach Chaosu” znajdą jeden czy dwa pomysły na przygodę.

Na koniec napiszę o “Jaskiniach Złych Bogów“, pastiszowym settingu do “Adventurers!”, napisanym przez śp. Macieja Sabata. Jest to gra, która stara się odpowiedzieć na pytanie, co by było, gdyby pierwszy erpeg był inspirowany twórczością H. P. Lovecrafta, a przy okazji był systemem o łażeniu po lochach i zdobywaniu skarbów. Przeniesiemy się więc na planetę Urd, gdzie obcowanie z Przedwiecznymi to codzienność, a groza i szaleństwo wymieszana jest z kiczem i czarnym humorem. Miłośnicy OSR mogą zaś skorzystać z przygotowanych tutaj różnych generatorów.

I tyle, w wielkim skrócie, co można znaleźć w najnowszym numerze “Magii i Miecz”. Czy zmiany idą w dobrym kierunku? Według mnie tak. Wyleciały gdzieś recenzje – w dzisiejszych czasach w internecie bardzo łatwo jest odszukać takowe, więc nie widzę potrzeby, by pojawiały się w czasopiśmie. Wyleciały felietony i artykuły – i znowu, cudze mojszyzmy można bez większego problemu poczytać w necie (albo pooglądać na youtubie). Natomiast z przygodami i tekstami almanachowymi w sieci już tak wesoło nie jest.

Czy nowy numer jest dla Ciebie? Nie wiem. Ale mam nadzieję, że ten wpis pomoże ci podjąć decyzję.