Recenzja Weird War II

xjpg2-e1334686243315

“Weird War II” to dodatek do Savage Worlds, który swego czasu został wybrany w ankiecie zorganizowanej przez Fajne RPG. Sam osobiście na niego nie głosowałem, ale skoro wygrał, wyszedł i jest do kupienia, to miejmy nadzieję, że głosujący na tą pozycję teraz nie wycofają się rakiem.

Przede mną leży wydanie w twardej oprawie (było dostępne tylko w przedsprzedażny). Podręcznik liczy 240 stron i wygląda na solidnie wydany. Czarno-białe Ilustracje sąsiadują z autentycznymi zdjęciami z okresu drugiej wojny światowej. Dodam od siebie, że jak na moje gusta, ilustracje w większości przypadków nie zachwycają – są albo takie sobie, albo oryginały były dużymi ładnymi kolorowymi ilustracjami, które wiele straciły w pomniejszeniu i po przerobieniu na czarno-białą wersję (taka jest pewnie cena obniżenia kosztów, a część ludzi i tak pewnie będzie narzekać, że 50 zeta za podręcznik to tak drogo, że chuj). Przynajmniej ilustracje są jednak o wiele jaśniejsze, niż te w podstawce “Savage Worlds 3.0”, a co za tym idzie, czytelniejsze. Poniżej sobie można porównać ilustrację oryginalna z podręcznikową.

WW2_spy

obraz2

Czy był sens wydawać “WW II” po polsku? Myślę, że tak (ale jak zwykle czas zrewiduje). Duża część erpegowców to w końcu stare byki z mojego pokolenia. Z pokolenia, które za gówniarza właziło na furmankę czy inny trzepak, i udawało, że to Rudy 102. Albo latało się z kijkami służącymi za karabiny po lesie i strzelało się do Niemców. Albo się było innym Hansem Klossem.

wallpaper_us-1024x768

Czasy się jednak zmieniły (dzisiaj dzieciaki biegają i krzyczą Allah Akbar, oraz bawią się w Call of Duty, jeżeli w ogóle wychodzą jeszcze gdzieś faktycznie na dwór). Moje pokolenia zaś wydoroślało i zajęło się głównie zabawą w “Korporacje i Kapuchę”. Część jednak z nas kontynuuje dalej dziecięce zabawy, typ razem nazywając je RPG.

Czy to znaczy, że “WW II” sprzeda się głównie opierając na sentymentach? Mam nadzieję, że nie. A to dlatego, że to solidna cegła z przeogromem informacji wciśniętych na 240 stronach. Czego tu nie ma! Chcecie wiedzieć więcej? To zapraszam dalej do czytania.pancerni

Wojna to wojna, rządzi się własnymi prawami. Podobnie będzie też z naszą grupą bohaterów, którzy w przeciwieństwie do klasycznego systemu, zazwyczaj nie będą tutaj przypadkową zbieranina przegrywów zapoznaną w karczmie. Dlatego też znajdziemy tutaj dużo zasad i informacji, jak stworzyć grupę dzielnych żołnierzy, którzy będą działać ze sobą ramię w ramię na placu boju. I przezywać kolejne niesamowite i przerażające przygody.

Tak, “Weird War II” oprócz tego, że jest dobrym podręcznik który pozwala przeżywać nam quasi-historyczne przygody w świecie ogarniętym drugowojennym szaleństwem, pozwala nam dorzucać do tego całą masę dziwnych elementów. Wampiry, upiory, wilkołaki-SS, nazi-okultyści, tajne bronie Hitlera, czy inne pulpowe legendy – to wszystko może czyhać na naszych dzielnych bohaterów. Tylko od nas zależy, czy będziemy się bawić w normalną wojnę, czy dziwną wojnę. Podręcznik pozwala nam na obydwa warianty.

Jak napisałem, podręcznik zachęca przede wszystkim do stworzenia jednej grupy, działającej wspólnie jako jeden oddział wojskowy. Możliwe, że będzie to oddział komandosów wykonujący misje specjalne (Tylko dla orłów), być może grupa czołgistów w swoim czołgu (Rudy 102, Furia), grupa pilotów latająca w swoich maszynach (Bitwa o Anglię) lub w jednym bombowcu (Ślicznotka z Memphis). Możliwości jest wiele (nawet takie z mroczniejszym odcieniem, jak sesje o Powstaniu Warszawskim), a jeżeli dodamy do tego sprawy paranormalne i granie przedstawicielami na przykład Biura Operacji Specjalnych (przygody w stylu Hellboya), to nasze możliwości się podwajają.

kaniowski_rifleman_by_perun_tworek-d4py44n

Dostajemy oczywiście też do dyspozycji nowe zasady (jak zasady awansu w wojsku czy otrzymywania odznaczeń wojskowych, przesłuchania NKWD), wady i zalety, oraz całą masą sprzętu. A tego ostatniego naprawdę jest cała masa. Broń, czołgi, samoloty, okręty. Wszystko to podzielone i rozpisane według poszczególnych krajów – USA, Wielka Brytania i ZSRR po jednej stronie, III Rzesza, Włochy i Imperium Japońskie po drugiej.

W wydaniu polskim otrzymujemy jednak też materiał dodatkowy, gdzie mamy rozpisany sprzęt, jakim dysponowali nasi chłopcy w ’39. Znajdziemy więc tutaj statystyki PZL.37B Łoś, ORP Orzeł, PF 508 Łazik (ojojoj, błędnie napisano, że wersja 508 III/W to Junak, ale to był Łazik), Wz. 35 Vis, ale też polskie oznaczenia i stopnie wojskowe.

Polski Fiat 508 III/W Łazik

Zwolenników grania w długie kampanie ucieszy pewnie fakt, że duża część podręcznika poświęcona jest prowadzeniu długoterminowych kampanii na różnych frontach wojennych. Znajdziemy tu pomysły, przygody, oraz wiele różnych tabel do generowania losowych misji. Możemy bronić Stalingradu, albo przeżyć wojnę jako żołnierz Wielkiej Czerwonej Jedynki (niczym bohaterowie filmu z Lee Marvinem i Markiem Hamilem pod tym samym tytułem) i przejść szlak wojenny, od Afryki Północnej w 1942 do Berlina w 1945. Oczywiście, można też się skupić też na kampanii w służbie w tajemniczym Biurze Operacji Specjalnych, gdzie podczas polowaniu na tajemnicze istoty i okultystyczne tajemnice, można sobie pozwolić na większa swobodę podczas kreacji bohaterów.

Nordfrankreich, Michael Wittmann auf Panzer VI (Tiger I)

Michael Wittmann rozwalił 21 pojazdów w 20 minut, a ty mówisz, że World of Tanks jest nierealistyczne

W podręczniku znajduje się tez cała masa rozpisek mechanicznych wszelkiej maści przeciwników, na jakich możemy natrafić. Oprócz całej masy zwykłych żołnierzy, oficerów, asów przestworzy czy innych zwykłych ludzi, dostajemy też do dyspozycji rozdział, gdzie mamy różne nienaturalne potwory, czekające tylko na to, by Marszałek Gry (tutejsza nazwa Mistrza Gry) mógł je wypuścić na naszych milusińskich. Większość stworów to klasyczni przedstawiciele znani z bajek i legend, ale posiadający drugowojenny twist. Znajdzie się tu też oczywiście miejsce na tak lubiane przez wszystkich nazistowskie eksperymenty i nazistowskich okultystów.

WW2_sovietsvswerewolves

“Weird War II” to naprawdę bardzo solidna pozycja, która, powinna zawędrować na półkę każdego miłośnika Savage Worlds. nawet jeżeli kogoś nie interesują klimaty okołowojenne, to znajdzie tutaj wiele materiału, który będzie mógł zaaplikować do swojej kampanii. Natomiast miłośnicy klimatów z II Wojny Światowej mają okazję, by przyjrzeć się Savage Worlds w końcu bliżej.

/Beamhit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *